English   Francais
 naslovna
 Uvodnik
 Mediji i politika
 Medijska politika i zakoni
 Mediji, kultura i društvo
 Medijsko tržište
 Novi mediji
 Novinarstvo danas
 Recenzije
 Specijalni izvještaji
 Mediji i tranzicija
 Mediji i izbori
 Online medijska lepeza ljudskih (ne)prava u BiH
 pretraživanje
 info
 kontakt
 linkovi
 mailing lista
 sponzori
 
Mediji i izbori -> Bosna i Hercegovina
Završni izvještaj
OCJENA POLITIČKIH RAZLIČITOSTI U MEDIJSKOM IZVJEŠTAVANJU TOKOM OPŠTIH IZBORA 2014. U BOSNI I HERCEGOVINI
24.02.2015: Lejla Turčilo, Radenko Udovičić, Rast'o Kužel


 



Medijski monitoring se odvijao u četiri perioda: 1-14. septembra (prvi period monitoringa), 15-28. septembra (drugi period monitoringa), 12. septembra - 10. oktobra (zvanični period predizborne kampanje) i 13-31. oktobra (postizborni period). Uz ova č[1]etiri monitoring perioda (koja su uključena u ovaj izvještaj), Media plan institut je nastavio monitoring medijskog pokrivanja političke scene i u novembru i decembru 2014.



Prvi period monitoringa



Rezultati prvog perioda medijskog monitoringa su ukazali na to da postoje razlike u načinu na koji su mediji prikazivali kandidate, stranke i druge relevantne političke subjekte. Pored toga što su mediji u cijelosti pružili glasačima različit niz informacija o različitim izbornim kandidatima, strankama i drugim političkim subjektima, većina njih je usmjeravala sadržaj svojih vijesti na rad vlasti, van konteksta kampanje, iako su mnogi od njih bili i kandidati na izborima. Najznačajniji događaji i teme koji su privukli pažnju medija u toku ovog perioda monitoringa su bili rudarska nesreća u blizini Zenice i privođenje braće Lijanović. Od zvaničnog početka predizborne kampanje 12. septembra, određeni broj medija je počeo sa emitovanjem izbornih emisija (izborne hronike). Pored ovoga, pojedine novine i portali su otvorili posebne sekcije namijenjene izbornim sadržajima. Pojedine TV stanice su organizovale debate između kandidata, pružajući im dobru priliku da svoje poruke prenesu direktno glasačima.



Drugi i treći period monitoringa



Mediji su nastavili da pružaju građanima niz različitih informacija o različitim izbornim kandidatima i drugim političkim subjektima. Međutim, izvještavanje o izbornoj kampanji u terminu vijesti je bilo uveliko ograničeno zbog ograničavajućeg i nekonzistentnog tumačenja zakonskih odredbi o emitovanju. Postoji mogućnost da je do ovoga došlo uslijed zabune u tumačenju razlike između pružanja informacija o kandidatima i vođenja kampanje u njihovu korist. Emiteri su se držali pravila da ako jedan kandidat dobije intervju u terminu dnevnika, onda i svi ostali kandidati moraju dobiti isti termin kako bi se ispunili zakonski kriteriji za jednakim uslovima predstavljanja. Kao posljedicu toga smo imali slučaj da emiteri nisu bili voljni uživo prenositi sadržaje vezane za izbornu kampanju iz straha da bi ovo moglo izazvati sankcije od strane medijskog regulatora (RAK). Umjesto toga, većina praćenih medija je usmjerila sadržaj svojih vijesti na aktivnosti vlasti, izvan konteksta kampanje. Mnogi od predstavnika vlasti su bili i kandidati na izborima, što im je pružilo prednost u odnosu na njihove protivkandidate, o kojima se nije tako obimno izvještavalo u programu vijesti. 



Najznačajniji događaji i teme koji su privukli pažnju medija tokom ovih perioda monitoringa su hapšenje entitetskih ministara i stranačkih aktivista iz stranke Radom za boljitak, smrt Sulejmana Tihića i posjeta vrhovnih zvaničnika RS-a Rusiji. Radio i TV stanice su nastavili da izvještavaju o dnevnim dešavanjima vezanim za izbornu kampanju u okviru specijalnih programa (izborne hronike). Pored ovoga, novine i internet portali su nastavili da objavljuju izborne sadržaje u okviru posebnih izbornih sekcija. Iako se o aktivnostima Centralne izborne komisije nije značajno izvještavalo u terminu vijesti, od strane posmatranih medija, određeni broj medija je emitovao spotove za edukaciju glasača, naručene od strane Centralne izborne komisije (CIK). Pored toga, pojedini mediji su emitovali besplatne spotove Koalicije Pod lupom.[2]  



Četvrti (postizborni) period monitoringa



Rezultati medijskog monitoringa za period od 13. do 31. oktobra su pokazali da su mediji uglavnom bili usmjereni na izborne rezultate, detaljno izvještavajući o rezultatima izbora na svim državnim nivoima. Pored toga, mediji su iznijeli analizu izbornih rezultata i predviđanja o potencijalnim koalicijama za formiranje vlasti na svim državnim nivoima. Za razliku od predizbornog perioda, sadržaj vijesti u postizbornom periodu je bio okarakterisan intenzivnim izvještavanjem o političkim strankama. Jedan takav primjer odnosi se na stranku SDP, koja se u centru pažnje našla zbog svog lošeg izbornog rezultata. Mediji su nastavili biti podijeljeni duž političkih, etničkih i teritorijalnih granica, te su u skladu sa tim pokazivali manje ili veće simpatije prema pojedinim političkim strankama. U poređenju sa predizbornim periodom, mediji su uglavnom intenzivnije izvještavali o Centralnoj izbornoj komisiji (CIK), koristeći je kao izvor saznanja kada su izvještavali o izbornim rezultatima.



Kompletan izvještaj se nalazi u pdf file gore desno.





[1] Svi izvještaji su dostupni na engleskom i bhs jeziku na http://www.mediaplan.ba/?ID=254





[2]                 Koalicija Pod lupom se sastoji od sedam organizacija (Centar civilnih inicijativa, Omladinska informativna agencija, Udruženje Infohouse, Centar za građansku saradnju, Perpetuum mobile iz Banjaluke, DON iz Prijedora i Forum građana Tuzle) okupljenih sa ciljem monitoringa izborne kampanje, rada izbornih komisija i provođenja izbornog dana.





 


 
11.11.2016
 Bosna i Hercegovina
07.03.2016
 Bosna i Hercegovina
05.02.2016
 Bosna i Hercegovina
17.03.2015
 Bosna i Hercegovina