
© Media Online 2002. All rights reserved. 
 
 
Šta se dešava sa najstarijim bh. dnevnim listom  
 

Oslobođenje se prodaje za 4,7 miliona maraka 
 

Radenko Udovičić 

 

 Najstariji bosanskohercegovački dnevni list Oslobođenje ušao je u proces 

dokapitalizacije koji će se izvršiti prodajom 51-postotnog vlasništva nad novinom za 4,7 miliona 

konvertiblinih maraka (oko 2,4 miliona Eura). Kako nam je rekao sada već bivši direktor ovog 

lista Janez Čadež, riječ je o ponudi dionica internog tipa, tako da se neće moći desiti da neko 

od direktnih konkurenata kupi list i time stvori monopol na tržištu. Ovim rukovodstvo 

Oslobođenja očigledno želi da spriječi mogućnost da sve bogatiji Dnevni Avaz kupi novinu i 

time ovlada dnevnim izdavaštvom u Federaciji BiH. Avaz je, naime, nedavno kupio štampariju 

OKO, što je izazvalo proteste novinskih kuća koje smatraju da ovaj najtiražnijiji bh. list, zbog 

činjenice da je vlasnik dvije najveće štamparije, ima monopolistički položaj.  

 Kako nam je Čadež pojasnio, «ponuda internog tipa» znači da list neće ići na berzu 

nego će Nadzorni odbor Oslobođenja tražiti kupca vodeći računa o njegovom ugledu i 

razvojnom programu koji ponudi. Čadež smatra da utvrđena cijena za većinsko vlasništvo nad 

jednim listom koji ima tradiciju i ugled, a uz to i značajnu stambenu imovinu, nije visoka. 

Takođe, njegova želja je da poznate kuće WAZ ili Styria, koje su već prisutne u jugoistočnoj 

Evropi, preuzmu i Oslobođenje. 

 Ovakav potez sadašnjih vlasnika Oslobođenja leži u činjenici da list ima ogromne 

finasijske probleme i da se nije uspio dovoljno dobro pozicionirati na tržištu. Trenutni tiraž lista 

je 13 000 primjeraka uz 24 posto remitende. Primjera radi, konkurentski Dnevni Avaz ima tri 

puta veći tiraž i brojna sedmična izdanja koja pokrivaju gotovo sve oblasti društvenog života. 

Oslobođenje je imalo veću prodaju jedino od trećeg dnevnika iz Sarajeva Jutarnjih novina, ali 

su i one u zadnje vrijeme ojačale novinarski sastav i povećale broj strana. U slučaju da se 

optužnica (za pripremu terorističkih aktivnosti!) protiv vlasnika Jutarnjih novina ne odrazi na 

kvalitet novine, očekivati je da i ovaj list «prestigne» Oslobođenje. Međutim, kako nam je rekao 

Janez Čadež, čak i sa postojećim tiražom Oslobođenje je, u bosanskim uslovima, samoodrživo, 

ali je list strahovito podbacio na polju marketinga. Kako kaže, u vrijeme kada je list nakon 

vlasničke transformacije trebao da krene uzlaznom putanjom, šef marketinga je umro, a njegov 

zamjenik slomio nogu. Ova tragična situaciju u većini zemalja ne bi trebala da predstavlja 

strateški problem, ali u BiH, kadrovski veoma osiromašenoj, kvalitetni stručnjaci za marketing 

mnogo koštaju, a Oslobođenje nije moglo prihvatiti njihove skupe uslove.    

  



© Media Online 2002. All rights reserved. 
 
Od prošlosti se ne živi  

Oslobođenje je list sa svijetlom tradicijom. Počeo je da izlazi ratne 1943. godine kao list 

«radnog naroda», pokrivajući teritorije koje su držali Titovi partizani, ali je vrlo brzo postao 

etablirani bosanskohercegovački dnevnik. Tokom vremena socijalizma nije se previše 

razlikovao od drugih dnevnih novina bivše Jugoslavije. Svoj veliki uspon doživljava 1989. 

godine kada, u vrijeme već nadirućeg nacionalizma, biva proglašen za list godine u bivšoj 

Jugoslaviji, upravo zbog relativno neutralne političke pozicije. Koncepcija lista, sve do početka 

rata, je bila konstruktivna kritika – prvo komunističkih vlasti, a nakon parlamentarnih izbora i 

nove nacionalne garniture. No, ono što je najznačajnije, list je zahvaljujući kvalitetnom 

objektivnom izvještavanju, prije svega zbog dobrih novinara, ostao imun na nacionalističku 

histeriju koja se kasnije pretvorila u rat. Bio je to medij gdje su istinski ravnopravno radili ljudi 

svih nacionalnosti.  

U ratu, i pored izuzetno teških uslova, Oslobođenje je nastavilo redovno da izlazi, 

postavši simbolom odbrane Sarajeva, ali i odbrane građanskih vrijednost bh. društva. Glavni 

urednici – prvo Kemal Kurspahić, a potom i Mehmed Halilović, iako nisu uspjeli spasiti 

imovinu, sačuvali su novinarski obraz lista koji gotovo nijednog trenutka nije pao pod uticaj 

prisutnih trendove širenja nacionalne mržnje kroz medije. Zgrada Oslobođenja se nalazila na 

prvoj liniji fronta i već na početku rata je srušena. Iako su donji spratovi ovog velikog zdanja 

obnovljeni, izgorjeli i urušeni neboder predstavlja simbol ratnog Sarajeva. Međutim, kako 

saznajemo, pokreću se aktivnosti da se on i definitivno sruši, kako bi kompleks Oslobođenja bio 

bezbjedniji.  

1995. godine, pojavom Dnevnog Avaza, privatnog lista koji je u to vrijeme bio blizak 

Stranci demokratske akcije, Oslobođenje dobiva prvog pravog konkurenta. Zahvaljujući brzini 

reagovanja, pitkoj formi sadržaja i činjenici da je imao izraženu nacionalnu notu, Avaz vrlo brzo 

postaje najčitanija novina u dijelu Federacije BiH sa bošnjačkom većinom. Oslobođenje se 

očigledno nije uspjelo novinarski transformisati, insistirajući na sporijim komentatorskim i 

političkim formama. Kasniji pokušaji uvođenja nepolitičkih i senzacionalističkih formi su bili 

neuspješni i još su više rasuli njegovu čitalačku publiku. 

 

Nespješan ulazak Kmečke družbe 
U međuvremenu, list su privatizirali radnici. Vrlo brzo je napravljena dokapitalizacija 

kupovinom 39 posto novine od strane Kmečke Družbe iz Slovenije. Ostali vlasnici su 26% 

zaposleni radnici, 18% privrednik Temin Dedić, koji u Njemačkoj izdaje Oslobođenje 

International, dok ostatak pripada manjim dioničarima iz inostranstva. Nova dokapitalizacija 

traži kupca za 51 posto vlasništva, dok će sadašnji vlasnički udjeli biti srazmjerno smanjeni i 

preneseni na onih 49 posto koji nakon kupovine preostanu.  

Međutim, ulazak Kmečke družbe u ovaj list prije skoro dvije godine, iako se očekivalo, 

nije donio gotovo nikakav napredak. Svjež novac iz ove moćne slovenačke firme nije ni 



© Media Online 2002. All rights reserved. 
 
približno odgovarao potrebama lista. U prvi mah ovaj najveći dioničar čak nije poslao ni svoje 

ljude u Sarajevo, već je igrao na takozvanu konsultantsku kartu.  

Teško materijalno stanje je uzrokovalo prije godinu dana i štrajk zaposlenih, koji je 

trajao od 21. do 23. maja. Oslobođenje se na kioscima nije pojavilo tri dana, što je za bivše 

radnike, ali i javnost djelovalo šokantno. Riječ je o listu koji nikada, čak i za vrijeme krvave 

opsade Sarajeva, nije prestao izlaziti. Radnici su zahtijevali isplatu zaostalih plata ali i smjenu 

rukovodstva lista za koje su tvrdili da je radilo netransparentno, te da se mnogo trošilo na 

službena putovanja pa čak i kupovinu službenih automobila.   

Nakon ovih potresa, Kmečka družba se aktivnije uključila u rješavanje problema. 

Rukovodstvo lista, uključujući i dugogodišnjeg direktora Salka Hasanefendića, je podnijelo 

ostavke. Slovenački partner je privremeno za direktora poslao Janeza Čadeža, nekadašnjeg 

direktora TV Slovenija. Čadež je uspio da donekle pokrene s mrtve tačke stvari u Oslobođenju. 

Tiraž, koji je u međuvremenu pao na ispod 10 000, nešto je povećan, a mlađe novinarsko 

rukovodstvo, koje se nakon štrajka prihvatilo uređivanja, predvođeno Senkom Kurtović, 

stabilizovalo je novinarski kvalitet novine.  

U razgovoru za Media Online, Čadež je detektovao probleme sa kojima se susreo kada 

je došao u list. Smatra da je njegova firma napravila grešku jer je trebala odmah nakon 

kupovine u Sarajevo poslati stručnu slovenačku ekipu sa novcem, koja bi sanirala ekonomske 

probleme i, u saradnji sa domaćim rukovodstvom, povući dobre strateške poteze. Prema 

njegovim riječima, jedno od rješenja bi sigurno bilo da Oslobođenje postane državna novina 

koja bi bila prihvaćena u oba entiteta. Naravno, da bi se ušlo u taj projekat, ili bilo kakav drugi, 

smatra Čadež, potrebno je bilo izvršiti opsežno istraživanje da se ustanovi šta čitaoci u BiH 

žele. Međutim, nije bilo novaca, pa čak ni kadrovskih resursa da se to i realizuje. Pored 

navedenog problema sa marketingom, rukovodstvo Oslobođenja se susrelo i sa problemom da 

je Avaz kupio štampariju OKO, smještenu u zgradi Oslobođenja, u kojoj se list štampao. Tako 

se rukovodstvo moralo baviti i problemima promjene štamparije, što je oduzelo skoro dva 

mjeseca. 

Kmečka družba je slovenačka finasijska grupacija koja, između ostalog, izuzetno 

mnogo ulaže u medije. U Sloveniji su vlasnici šest radio stanica i lista Kmečki glas. U Bosni i 

Hercegovini su prisutni kroz privatizacijske fondove BIG i ABDS, dok je kupovina dijela 

Oslobođenja bila prvo njihovo ulaganje u ovdašnje medije. Pitali smo direktora Kmečke družbe 

Matjaža Gantara šta je opredijelilo ovu firmu da uđe u posao sa Oslobođenjem. Odgovorio je 

da su jedno od strateških usmjerenja Kmečke družbe upravo mediji i da u tome leži budućnost. 

Kako kaže, u Bosni, gdje je medijsko tržište nerazvijeno, vidjeli su velike mogućnosti razvoja, 

ali su se ipak donekle prevarili. «Konkretno u Oslobođenju smo, uprkos velikim naporima koje 

smo u proteklom periodu ulagali u projekat, potcijenili teškoće sa kojima se Oslobođenje 

suočava. Stoga je i sanacija do ovog trenutka bila relativno neuspješna», rekao Gantar i dodao 

rečenicu iz koje se moglo naslutiti da se list želi prodati: «Kao manjinski vlasnik nismo naročiti 



© Media Online 2002. All rights reserved. 
 
optimisti, jer ostali dioničari nisu podržali naše predložene mjere sanacije. Uvjereni smo da bi u 

suprotnom slučaju – kada bi naši prijedlozi bili prihvaćeni – Oslobođenje postalo potpuno 

konkurentno i uspješno preduzeće». Gantar nije želio da objašnjava gdje je problem neslaganja 

Kmečke družbe sa ostalim vlasnicima uputivši nas na «one u Sarajevu». No, ni domaće 

rukovodstvo Oslobođenja nije željelo da komentariše ove navode, rekavši nam da nije bilo 

posebnih neslaganja. Janez Čadež je bilo malo konkretniji, objasnivši da eventualna 

neslaganja vlasnika su sada izglađena odlukom Nadzornog odbora da se većinsko vlasništvo 

proda za 4,7 miliona KM. To je jedini izlaz, kako je rekao. 

 

Izvlačenje iz gabule 
Janez Čadež je dan prije razgovora sa nama predao dužnost Enesu Terziću, kojeg je 

Nadzorni odbor imenovao za novog direktora. Čadež kaže da su Kmečka družba, i posebno on 

koji je čitavo vrijeme u srži problema, shvatili da je neophodno da direktor lista bude neko iz 

domaće sredine koji dobro poznaje i poslovnu i medijsku situaciju te može vući bolje poteze. 

Vraćanje direktorske pozicije u domaće ruke ne znači da se «Slovenci povlače», kako su to 

predstavili neki bh. mediji, već želju da Oslobođenje bude prirodnije, rekao nam je Čadež.  

Slično razmišlja i Enes Terzić, bivši direktor Olimpijskog centra Zetra, rekavši da je 

osnovni problem što Slovenci nisu postali većinski vlasnik Oslobođenja. Program koji Terzić 

planira provoditi sastoji se od nekoliko tačaka: dokapitalizacija, kao ključni cilj, zatim 

iskorištavanje svih materijalnih resursa kojima Oslobođenje raspolaže, prije svega obnova još 

uvijek razrušene zgrade, te pokretanje novih izdanja. Kako kaže, nikakva vlasnička struktura 

neće promijeniti stavove novine koji će se i dalje bazirati na tri cilja – objektivno izvještavanje, 

demokratizacija društva i očuvanje Bosne kao države. Iz ovoga je jasno da će Oslobođenje 

ostati prevashodno politička novina, a to, u suštini, najviše zanima njegove sadašnje, pa i bivše 

čitaoce. I budući čitaoci će se vjerovatno tražiti među populacijom koja je dominantno inficirana 

politikom. Uostalom, to je tako kod većine dnevnih listova u Evropi.  

Potraga Nadzornog odbora za nekim ko će kupiti 47 000 dionica, odnosno platiti 4,7 

miliona maraka, neće biti laka. Nacionalno i teritorijano izdjeljeno tržište u BiH ne pruža 

posebnu perspektivu. No, pravi početak slijedi tek kada se list proda. Uz više para, ali 

zasigurno i višestruko zahtjevnijeg vlasnika, moraće se ozbiljno krenuti u osvajanje tržišta kao 

bi se ostvario osnovni cilj – profit. Oslobođenje, iako ubjedljivo najstraiji bh. dnevni list, moraće 

da u mnogim stvarima ide iz početka.  

 

Radenko Udovičić je glavni i odgovorni urednik novinske agencije Safax (Sarajevo). © Media 
Online 2002. All rights reserved. 


